Ladekabler

Elbiler blir stadig mer vanlige i Norge, og ladekablene du får er ikke alltid de tryggeste eller beste. De har ofte bare en schukokontakt som ikke fungerer hvis du lader elbilen din på en ladestasjon.

På en ladestasjon kan du lade din elbil akkurat som du lader en fossildrevet bil på en bensinstasjon. Ladestolpene er imidlertid ikke alltid utstyrt med kabel, dette er noe du må ha med deg for å kunne bruke stolpene. Vi har kabler av Type 1 og Type 2 som er det du trenger for å lade bilen din offentlig! Vi har også enklere kabler med mode-2 schukokontakt for standard stikkontakt eller mode-3 kabler for ladeboksen hjemme eller offentlig lading.

Vanlige spørsmål

Vanskelig å vite hvilken ladekabel som er riktig for akkurat din bil? vi har svar på alle de vanligste spørsmålene!

Det er forskjellige grunner til at du må kjøpe en ny ladekabel til elbilen. Kabelen du tok med deg kan ha blitt borte, den kan til og med gir ikke nok kapasitet du ønsker, eller du har bare en kabel med schuko og trenger en kabel som du kan lade med pubilkt på ladestasjoner, uansett, vi har alle typer ladekabler for elbil som kan være nødvendig

Det er forskjellige typer kontakter på stikkontaktene i elbiler: Type 1 og Type 2

Type 1

Type 1 er den første versjonen av ladekabel for elbiler og brukes fremdeles i dag på nyproduserte biler fra USA og Asia. Type 1-kontakten er også tilgjengelig på elbiler produsert i Europa, men siden 2014 har Type 2 blitt standarden for elbiler i EU. Type 1 er en 1-faset kontakt med vekselstrøm som kan håndtere opptil 32A

  • Biler produsert i Asia og USA (ekskl. Tesla som har type 2)
  • Tidligere modeller fra Europa (før 2014)
  • 1-fase växelström
  • Lad opp til 7,4 kW 230V / 32A

Hvilke biler har type 1?

Vanlige biler i Norge med Type 1 -kontakt

  • Nissan Leaf <2018
  • Honda Accord Plug-In Hybrid
  • Citroen C-Zero
  • Fiat 500e
  • Kia Soul EV
  • Mitsubishi i-MieV
  • Peugeot iOn
  • Toyota Prius Plug-In Hybrid

Type 2

Type 2 er den vanligste kontakten på elbiler i Sverige og i hele Europa. Type-2 er tilpasset den europeiske vekselstrømmen TN-S (ladeeffekt opp til 43 kW), er en 3-fase lader men støtter også 1-fase, ladekabelen støtter også likestrøm og vekselstrøm. Siden Type 2 støtter 3-fase kan du lade elbilen din tre ganger så raskt som en normal lading, noe som er ekstremt nyttig hvis du må reise lengre distanser og må lade bilen i mellom. Type 2 kan håndtere 11 kW (16A) og 22 kW (32A) i 3-fas, med hurtigladestolper kan du lade bilen på 30-40 min!

  • Standard innen EU siden 2014
  • 1-fase og 3-fase (støtte for hurtiglading)
  • Ladestyrke på opptil 43 kW
  • DC & AC

Hvilke biler har Type 2?

Vanlige biler i Norge med Type 2-kontakt

  • MG ZS EV
  • BMW i3
  • Audi e-tron
  • VW ID.4 & ID.3
  • Kia e-Niro
  • Tesla Model 3, X, S & Y
  • Renault Zoe
  • Volvo V60 Plug-In hybrid

Ladestandard

Mode 1

  • Det er en type 2 eller 1-kontakt i den ene enden og en standard stikkontakt som kan plugges inn i stikkontakten hjemme i den andre. Gir en langsom lading og er det enkleste sikkerhetsnivået. strømmen er opptil 16 A, 1-fase eller 3-fase, 230 eller 400 V.

Mode 2

  • som Mode 1, er Mode 2 også tilpasset for lading i stikkontakten hjemme. I tillegg til strømmen er forskjellen at det er montert en kontrollboks på kabelen der det er en jordfeilbryter og diverse for å gi en mer kontrollert ladning enn Mode 1. Gir en langsom ladning. Strømmen er opptil 32 A og

Mode 3

  • Ladekabelen du trenger for å kunne lade på offentlige ladestasjoner. Denne kabelen kan ikke kobles til veggkontakten i hjemmet, selvfølgelig hvis du har en ladeboks hjemme, fungerer denne kabelen i hjemmet. Ekstremt trygg kabel der strømmen slås på når ladestasjonen og bilen har kommunisert slik at det ikke oppstår gnister som kan skade ladekontakten og kabelen. Mode 3 har vært standard i EU siden 2017 og kan gi en langsom og hurtiglading.

Mode 4

  • Brukes til DC-lading, gir hurtiglading og er det høyeste sikkerhetsnivået.

Hvor lang tid tar det å lade en elbil?

Ladetidens hastighet avhenger av om du lader bilen på en ladestasjon, hjemme i en ladeboks eller en stikkontakt. Kapasiteten på kabelen så vel som bilen er også en faktor som må tas i betraktning. Hvis bilen din f.eks. støtter bare en viss mengde kW, vil ladekabelen ikke kunne spytte ut mer selv om den kan.

Lade hjemme

Men hvor lang tid tar det å lade en elbil? Hvis du forstår at styrken og bilens batteri kan variere noe som begrenser hvor raskt det går fra bil til bil kan du herde alt. Hvis du lader bilen hjemme i en stikkontakt kan det ta omtrent 8-12 timer for et fulladet batteri. Lader du i en ladeboks som har f.eks. 11 kW tar det omtrent 2-4 timer noe som er ekstremt mye raskere enn vanlig stikkontakt

Lade offentlig

Hvis du lader bilen din offentlig, går den annerledes avhengig av hvilken ladestasjon som er tilgjengelig, men er vanligvis raskere enn ladeboksen du har hjemme. Hvis du lader bilen normalt eller halvfast, tar det omtrent 1-4 timer å få et fullt batteri. Disse laderne er vanligvis tilgjengelige på kontorer og butikker.

Hurtiglader, som er den raskeste måten å lade elbilen på, finner du langs store veier og tar omtrent 30 minutter å lade 80% av batteriet