Ladekabler
Elbiler blir stadig mer vanlige i Norge, og ladekablene du får er ikke alltid de tryggeste eller beste. De har ofte bare en schukokontakt som ikke fungerer hvis du lader elbilen din på en ladestasjon.
På en ladestasjon kan du lade din elbil akkurat som du lader en fossildrevet bil på en bensinstasjon. Ladestolpene er imidlertid ikke alltid utstyrt med kabel, dette er noe du må ha med deg for å kunne bruke stolpene. Vi har kabler av Type 1 og Type 2 som er det du trenger for å lade bilen din offentlig! Vi har også enklere kabler med mode-2 schukokontakt for standard stikkontakt eller mode-3 kabler for ladeboksen hjemme eller offentlig lading.
Vanlige spørsmål
-
Hvilken ladekabel passer til min elbil?
Registreringsnummer-søk for elbiler
Mekster.no har registreringsnummer-søk for elbiler! Bare skriv inn ditt registreringsnummer, så finner vi den riktige ladekabelen for din bil i ulike kabellengder. Hvis du ikke har et registreringsnummer og vil sjekke manuelt hvilken kabel du trenger, kan du fortsette å lese denne teksten. Vi vil forklare hvordan du finner ut hvilken ladekabel som passer til din elbil.
Hvilken kontakt har din elbil?
Type 1 eller Type 2
Den vanligste er Type 2 i Norge og i hele Europa. For å finne ut hva elbilen din har kan du sjekke manualen eller åpne ladedøren og se hvordan kontakten ser ut.
Type 1 er helt rund
Type 2 er flat på toppen
Fas, kW og ampere
Hastighet, hvor fort trenger du å lade elbilen din?
For å gjøre det enkelt, trenger du aldri kjøpe en kabel med høyere kW enn bilens batteri tåler, f.eks. Hvis bilen din klarer maksimalt 3,6 kW, er det unødvendig å kjøpe en 7,4 kW kabel eller høyere.
velg mellom 1-fase 16A, 1-fase 32A, 3-fase 16A eller 3-fase 32A. Ladestrømmen du velger, avgjør hvor raskt du kan lade bilen:
- 1-fase 16A - 2 mil i timen
- 1-fase 32A - 4 mil i timen
- 3-fase 16A - 5 mil i timen
- 3-fase 32A - 10 mil i timen
Bruk tabellen nedenfor for å velge hvilken kabel du vil ha. Vær oppmerksom på at 3-fas-kabler kan brukes til 1-fase
-
Hva er forskjellen mellom Type-1 og Type-2?
Vad är skillnaden mellan Typ-1 & Typ-2?Type 1:
- Biler produsert i Asia
- Biler laget i USA (gjelder ikke Tesla som har Type 2
- Tidlige modeller fra Europa
Type 2:
- Biler produsert i Europa etter 2014
Den nye standarden som ble implementert i Europa i 2014 er bare Type 2, selv om mange biler produsert i Asia og USA har Type 1 er Type 2 bedre og derfor har alle land begynt å vedta Europas Type-2 Standard
-
Hva er Mode?
Det er 4 forskjellige ladestandarder som er sikkerhetsnivåer og det kalles Mode. De forskjellige ladestandardene avgjør hvordan bilen kommuniserer med ladeutstyret og strømnettet.
Mode 1
Langsom lading - Dette er det laveste sikkerhetsnivået og gir en langsom lading der strømmen kommer fra en standard stikkontakt (schuko) i en jordet veggkontakt 1-fase eller 3-fase maks 230/400V 16A
Mode 2
Langsom lading-Her kommer strømmen også fra en standard stikkontakt 1-fase eller 3-fase maks 32A. Det er imidlertid en sikkerhetsboks her som overvåker ladningen. Boksen har en jordfeilbryter og andre komponenter som kommuniserer med bilen noe som gjør ladningen kontrollert.
Mode 3
Langsom og hurtiglading - Sikkerhetsstandard i EU siden 2017. Her sikrer kabelen at ladingen ikke starter før bilen og ladestasjonen har kommunisert. Kablene er enten Type 1 eller Type 2 og er koblet til ladeboksen hjemme eller i en offentlig ladestasjon, ikke i stikkontakter.
Mode 4
Hurtiglading likestrømlading (DC) - Dette er standard i EU for likestrømlading. Ladestasjoner med støtte for Mode 4 finnes langs veier for å kunne lade bilen raskt. Høy strøm ved lading krever høyere sikkerhet som Mode 4 er for. For å lade med Mode 4 er CHAdeMO eller CCS (Combined Charging System) nødvendig.
-
Hva er forskjellen mellom 1-fase og 3-fase lading?
I de fleste husholdninger lader du på 1-fase med 10 Ampere og får 2,2 kW. Kraften til ladeboksen bestemmes av hvordan ladeboksen er installert og hvor mye bilen faktisk kan motta. Ladeboksen er installert i hjemmets elektriske sentral enten 1-fase eller 3-fase, i forbindelse med dette settes ladeboksen ut fra hvilken fase du velger å installere på med en Ampere på 10 A-32 A.
- Enfaset installasjon gir maksimal ladeeffekt på 3,7 kW 16 A
- 3-faset installasjon gir maksimal ladeeffekt 11 kW med 16 A ---> opptil 22 kW med 32 A
De fleste biler i dag har en innebygd lader som bare kan motta 3,7 kW, som bare krever 1-fase, men du installerer ofte ladeboksene som 3-faset fremdeles for å forberede deg på de nye elbilene som kan håndtere høyere ladehastigheter