Ladebokser
Vanlige spørsmål
-
Kan jeg lade elbilen min i en vanlig stikkontakt?
Risiko for lading i vanlig kontakt
Svaret er ja, men du gjør det på din risiko. Risikoen for lading i en vanlig stikkontakt er at stikkontakten ikke er tilpasset for den aktuelle praksisen. For eksempel når man stryker klær, bruker man høy belastning men i en kort periode, mot elbillading når omtrent samme effekt brukes, men i flere timer. En dessverre vanligere konsekvens av dette er branner fordi man står i fare for at stikkontakten, byttepunkter eller gruppesenter tar fyr.
Videre er hus bygget før 1940 dobbelt så sannsynlig å lide av dette sammenlignet med hus bygget etter 1980 da elektrisitet vanligvis er enda verre i stand.
Forsikring i tilfelle brann
Mange forsikringsselskaper i dag har lagt til en klausul fraskrivelse dom fra å gi kompensasjon i tilfelle brann hvis du har belastet i en vanlig stikkontakt. Med andre ord, ikke bare er det farlig, det kan også resultere i at du blir uten bolig.
Jeg har en lader til bilen min. Fungerer det?
Til tross for risikoen sender mange bilprodusenter en lader for vanlig stikkontakt, det merkelige med det er at de ofte anbefaler deg å aldri bruke laderen de sender hvis du leser den lille utskriften.
Er en ladeboks tryggere?
Ja, en ladeboks er en ekstremt mye tryggere løsning og anbefalt av Electrical Safety Administration. Ladeboksene har riktig type jordfeilbryter med DC-beskyttelse og monitorlading. Stikkontaktene på ladeboksene er laget for høye belastninger i lang tid. Ladeboksen skal installeres av den kompetente elektrikeren.
-
Hvorfor skal jeg ha en ladeboks?
Det er fremfor alt praktisk å ha en ladeboks. Du vil ha din egen ladestasjon som du vet er tilpasset operasjonsområdet, gir høy effekt og en festekledning, slik at du ikke trenger å rote ut en løs ledning.
Den totale elektriske situasjonen vil være smartere, ladeboksen vil føles mot hovedsikringen, noe som betyr at du ikke trenger å gå opp i sikringsstørrelse og heve det elektriske abonnementet bare fordi du har kjøpt en elbil. Hvis du får en annen elektrisk bil, er belastningsbalansering viktig. Belastningsbalansering er når ladeboksen registrerer de forskjellige belastningene i huset. Hvis du for eksempel skulle begynne å bruke noe i husholdningen som trekker mye strøm, reduserer ladeboksen strømmen til bilen fordi det er på tide å justere etter husholdningsforbruket.
-
Søk om stipend for ladeboksen
Privatpersoner kan søke om stipend når du kjøper og installerer en chardbox. Etter at ladeboksen er installert, kan du søke maksimalt 6 måneder etter installasjon for et stipend hos Conservation Agency som dekker 50% av kostnadene opptil 10 000 SEK. Klikk på her for å søke -
Hvilken ladekabel passer til min elbil?
Registreringsnummer-søk for elbiler
Mekster.no har registreringsnummer-søk for elbiler! Bare skriv inn ditt registreringsnummer, så finner vi den riktige ladekabelen for din bil i ulike kabellengder. Hvis du ikke har et registreringsnummer og vil sjekke manuelt hvilken kabel du trenger, kan du fortsette å lese denne teksten. Vi vil forklare hvordan du finner ut hvilken ladekabel som passer til din elbil.
Hvilken kontakt har din elbil?
Type 1 eller Type 2
Den vanligste er Type 2 i Norge og i hele Europa. For å finne ut hva elbilen din har kan du sjekke manualen eller åpne ladedøren og se hvordan kontakten ser ut.
Type 1 er helt rund
Type 2 er flat på toppen
Fas, kW og ampere
Hastighet, hvor fort trenger du å lade elbilen din?
For å gjøre det enkelt, trenger du aldri kjøpe en kabel med høyere kW enn bilens batteri tåler, f.eks. Hvis bilen din klarer maksimalt 3,6 kW, er det unødvendig å kjøpe en 7,4 kW kabel eller høyere.
velg mellom 1-fase 16A, 1-fase 32A, 3-fase 16A eller 3-fase 32A. Ladestrømmen du velger, avgjør hvor raskt du kan lade bilen:
- 1-fase 16A - 2 mil i timen
- 1-fase 32A - 4 mil i timen
- 3-fase 16A - 5 mil i timen
- 3-fase 32A - 10 mil i timen
Bruk tabellen nedenfor for å velge hvilken kabel du vil ha. Vær oppmerksom på at 3-fas-kabler kan brukes til 1-fase
-
Hva er forskjellen mellom Type-1 og Type-2?
Vad är skillnaden mellan Typ-1 & Typ-2?Type 1:
- Biler produsert i Asia
- Biler laget i USA (gjelder ikke Tesla som har Type 2
- Tidlige modeller fra Europa
Type 2:
- Biler produsert i Europa etter 2014
Den nye standarden som ble implementert i Europa i 2014 er bare Type 2, selv om mange biler produsert i Asia og USA har Type 1 er Type 2 bedre og derfor har alle land begynt å vedta Europas Type-2 Standard
-
Hva er forskjellen mellom 1-fase og 3-fase lading?
I de fleste husholdninger lader du på 1-fase med 10 Ampere og får 2,2 kW. Kraften til ladeboksen bestemmes av hvordan ladeboksen er installert og hvor mye bilen faktisk kan motta. Ladeboksen er installert i hjemmets elektriske sentral enten 1-fase eller 3-fase, i forbindelse med dette settes ladeboksen ut fra hvilken fase du velger å installere på med en Ampere på 10 A-32 A.
- Enfaset installasjon gir maksimal ladeeffekt på 3,7 kW 16 A
- 3-faset installasjon gir maksimal ladeeffekt 11 kW med 16 A ---> opptil 22 kW med 32 A
De fleste biler i dag har en innebygd lader som bare kan motta 3,7 kW, som bare krever 1-fase, men du installerer ofte ladeboksene som 3-faset fremdeles for å forberede deg på de nye elbilene som kan håndtere høyere ladehastigheter