Bremseskive

Bremseskiven er en av bilens viktigste deler, der størrelse, tykkelse og flere andre forhold varierer fra bil til bil. I visse tilfeller kan det være flere størrlser til en og samme bilmodell. Detta skyldes at visse bilmodeller finnesi ulike varianter med ulik motoreffekt, noe som igjen påvirker valg av bremseskriver. Vi anbefaler alltid at man kontrollmåler nåværende bremseskiver for å sjekke at du kjøper rett, om det finnes fere alternativer.

Vanlige spørsmål

Rutenett
sort-descending

Slitte bremseskiven? Stort utvalg av bremseskiver på virkelig god pris!

Flertallet av alle biler som har blitt produsert etter midten av 90-tallet er utstyrt med skivebremser av ulike typer. En bil utstyrt med skivebremser består av roterende bremseskiver, for hver sving hjulet spinner, spinner også bremseskiven en runde. For å bremse bilen sitter bremseklossene rundt bremseskiven som presses mot den når du tråkker på bremsepedalen. Når bremseklossene, også kjent som bremseklosser, presses mot bremseskiven, blir friksjonen som får bilen til å stoppe. Dette fører til at bremseskiven er en slitasjedel og bruker litt hver gang bremseklippene trykkes mot skiven. På mange bilmodeller brukes også bremseskivene bak til håndbremsen. Føler man jitters i rattet eller opplever at bremsen er støtende, er det i mange tilfeller fordi bremseskivene er ujevnt slitt og er et varselstegn på at de må byttes ut.

Når skal du bytte brems-plater?

Hvor lenge varer bremseskiver faktisk, og hvor ofte må de byttes ut? Det er egentlig ikke noe generelt svar på dette som er det samme for alle, det avhenger bare av både kjørestil og hvilke bremser bilen din er utstyrt med fra bunnen av. Et generelt tips for å identifisere når bremseskiven må byttes, er å sjekke på malingen, noen ganger kan bremseskiven få en nesten lilla-aktig farge. Den lilla fargen er et tegn på at bremseskiven har blitt overopphetet og utsatt for ekstrem stress. En annen måte å se at bremseskivene trenger utskifting, er hvis du kan se klare spor fra bremseklossene.

Ulike typer bremseskiver

  • Massive/Solid bremseskive
  • Det er en slags bremseskive kalt massiv bremseskive eller solid bremseskive Dette er to av de vanligste platene. Massive bremseskiver finnes ofte på bakhjulene på bilen for å passe bremseskråninger under. På bilens bakhjul vil du noen ganger at bremseytelsen skal være litt mindre fra et sikkerhetsperspektiv.

  • Ventilert bremseskive
  • En ventilert bremseskive har luftsøyler for å kunne kjøles ned raskere. En ventilert bremseskive har også lavere vekt enn solide skiver og brukes foran på mange biler.

  • Slotted/Borede bremseskiver
  • Borede eller slissede skiver er som det lyder, med huller og riller i dem. Disse skivene er tilpasset for hardere kjøring som ved bane eller rallying når disse avkjøles raskere enn ventilerte og solide bremseskiver.

  • Keramiske bremseskiver
  • Disse platene varierer lite fra ovenstående. Keramiske bremseskiver fungerer bedre når oppvarming bygges i bremseskiven under et hardere løp som borede og slissede skiver. Keramiske bremser brukes sjelden på personbiler og finnes vanligere i løpssammenhenger. Disse platene er svært dyre og ingenting som man vanligvis kjøper for en vanlig bil.

Bromsskivor

Godt å vurdere når du bytter bremseskiver

  • Bytt plater i par, dermed begge skivene på samme aksel for å unngå ujevn bremsing handling. Selv om man kan føle seg mer
  • slitte Endre bremseklosser forbundet med skiftende bremseskiver Når du bytter bakre bremseskiver
  • , kan det være nyttig å dobbeltsjekke håndbrems bakkene og justering av håndbremsen for best mulig bremseytelse mot den nye skiven.
  • Unngå kraftige bremser de første 20 milene etter en bremseendring. Dette betyr ikke at du skal spart på bremser, du må bremse tungt av sikkerhetsmessige årsaker, og du bør gjøre det.

Velkommen til mekster.no vi har stort utvalg på bremseskiver for ulike bilmodeller, blah vw, Audi, Volvo og Saab handle billige bremseskiver online — Spar penger og handle på nettet