Ekstralys
Ekstralys er et godt valg for deg som kjører mye i mørket på ubelyste veier. Her finner du halogen-, xenon- og LED-belysning med forskjellige lysstyrker og lysbilder. Kjører du mange motorveier, er et såkalt spotlight-bilde å foretrekke, mens hvis du kjører mange landeveier, trengs en såkalt combo, med et lysbilde som er både bredt og spot. Du kan enkelt filtrere ut dine ønsker ved å bruke filtrene nedenfor. Du er også velkommen til å kontakte vår kundeservice for å få hjelp med valg av ekstralys.
Vanlige spørsmål
-
Hva er lumen og lux?
LUMEN Luminous flux - lm
Lumen er langt det vanligste tiltaket som brukes til å sammenligne lysstyrken til forskjellige enheter. Lumen måler lysstrømmen fra en lyskilde samlet i alle retninger. Lumenverdien påvirkes ikke av reflektorens overflate eller av lysstrålens form.
LUX
Illuminans - lx Lux
er en måte å måle belysning eller også kalt illuminans, en lux er definert som en lumen per kvadratmeter (1 lux = 1 lm/m2). Du sier vanligvis at en lux er lysstyrken som kreves for å lese en dagsavis. Lux er normalt ikke sammenlignbar med andre tall og har derfor blitt en populær måte å måle lysstyrken på LED-belysningen på et bestemt punkt/et gitt område, slik som at en LED-stolpe kan oppnå 1 LUX på 350 meter. At et hjelpelys oppnår 1 LUX på lengre avstand betyr ikke per automatikk at det er en bedre ekstra/LED-bar, lys som et fjernbilde/bredt lysbilde når vanligvis kortere avstand ettersom lyset skal skinne bredere ut mot skogs- og grøftkanter. Men lux er en effektiv enhet for å få fingerens syn på hvor lenge belysningen når i meter.
-
ECE-forskrifter, referansetale og kabinettklasser
Hva betyr ECE-reguleringen?
All belysning til bilen, inkludert ekstra lys, må være EU-godkjent siden 1/1 2005. Har du en bil som er eldre enn 1/1 2005, kan man hevde at de ekstra lysene var montert før da, gjelder reglene ikke retrospektivt. Men det er opp til hver hvordan man skal forholde seg til bestemmelsene.
E-merkingen gjelder både armaturer med lyskilde og periferiutstyr, alle skal være e-merket som helhet. E-merkingen angir ikke bare en godkjenning i lys, men også hva den er godkjent som. Bare fordi en lampe er E-godkjent, kan du ikke bruke den til noe. Feil kombinasjon er ulovlig. Tekst. En e-merket sidemarkørlampe kan ikke brukes som frontposisjonslys, der bare én E-merket godkjent posisjonslampe kan brukes.
E-merkingen bekrefter dermed at belysningen er tilpasset til riktig formål. Tex., kan de mest ekstreme statister ikke godkjennes fordi de har krysset grensen for hva som er rimelig. Lyset kan være så ekstremt skarpt og man tilfeldigvis ser inn slik på for nær en risiko for øyeskader. Ingen ønsker å møte en bil med slike lys tent på en bakkekam. Derfor er lamper med dette området ikke E-merket, det vil si ikke godkjent. Selv om de ofte selges og brukes av langhandelsmenn, rallybiler og bilister i de nordlige delene av landet.
Dermed kan Une-merkede billamper ikke brukes i trafikk ved lov. I praksis er det imidlertid sjelden trafikken politiet har noen kommentarer til E-merking fordi vi i Sverige ikke teller referansenumre og kan ha så mange ekstra lys vi ønsker.
Hva er et referansenummer?
Referansenumre er en verdi tilgjengelig for alle e-merkede kjøre- og hjelpelamper. I henhold til ECE-regler skal enkeltreferansenummeret på drivstrålen og hjelpestrålen ikke overstige 100 på et kjøretøy. Referansenumre skrives ut i glasset av alle godkjente lamper.
Det er også en god indikasjonsverdi på hvor mye lys du får ut av en lampe. Jo høyere verdien, jo mer lys og sterkere belysningen. Verdien er en blanding av flere beregninger for eksempel styrke, rekkevidde og hvor langt lampen skinner i forhold til bredden.
Sverige har et nasjonalt fritak fra disse reglene om referansenumre, men kravet om at all belysning skal være E-merket gjenstår. Det er derfor ingen begrensning på referansenumre, derfor kan man installere ubegrenset ekstra lys på ens kjøretøy.
Iutlandet er det begrensninger i referansenumre og derfor er det en god idé om ekstraljusen er ukoplbare hvis man går utenfor Sveriges grenser og overskrider grensene for referansenummeret.
Kapling-klasser (IP-klasser)
IP-beskyttelsesklasse angiver, hvor robust produktet er. Dette er en internasjonal grad av beskyttelse og spesifiserer beskyttelse av produktet mot inntrengning av faste eller flytende forurensninger, for eksempel støv eller vann.
-
Hva er kelvin?
Hvitt er ikke bare hvitt. Fargetemperatur bestemmer hvordan det menneskelige øye oppfatter hvitt. Jo lavere fargetemperaturen som en lampe sender ut, jo gulere vil lyset vises og omvendt.
En høy fargetemperatur produserer det som kalles et kaldt lys der det hvite fremstår som svært skarpt og passer godt der arbeidet skal gjøres, også på veier. Et høyere tall innebærer ikke automatisk en bedre lampe. Fargetemperaturen varierer for hvilket formål belysningen er til.
-
Hvilke lysbilder er det?
Lysbildet av et hjelpelys styres av utformingen av reflektoren eller glasset
- fjern/bred/flom Gir et lysbilde av det samme karakter som vanlig kjørebjelke, men lengre og bredere
- blyant/Spot
- Kombinasjons-/kombinasjonslysbilde
Pencil gir et langt og smalt lysbilde. Brukes ofte i kombinasjon med Remote/Flood Extralight.
med både blyant og flomelementer. Det vanligste alternativet i Sverige hvor vi har begge motorveier hvor du vil ha et langt lysbilde, men også mye skog og kronglete småveier hvor du foretrekker et bredere lysbilde nedover grøften kantene.
-
Xenon, LED eller Halogen?
Halogen-
Halogen har kort levetid i forhold til LED og xenon (ca. 500 timer ved normale forhold). Kostnaden per enhet er betydelig lavere enn xenon og LED. Høyere strømforbruk og mindre lysutslipp sammenlignet med LED- og xenonlamper.
I mange tilfeller er Halogen nok i hjelpelyset til bilen. Hvis du bor i en tettbebyggelse der de fleste veier er opplyst, kan Xenon eller LED være overflødig. Det kan imidlertid være et designproblem da Halogen har et gult lys og de fleste nyere biler i dag har et hvitt lys
LED
Fordelene med LED-belysning er mange — i motsetning til hovedsakelig halogen, men også xenon, har LED-belysning en svært lang levetid og er ufølsom for vibrasjon. LED har også lavt strømforbruk og kort tenningstid.
LED-belysning er spesielt god til å skape en stor bredde, og dermed svært høy Lumen. Selvfølgelig er det LED-ekstralights som til og med har et langt lysbilde. Denne typen lampe er generelt ganske energieffektiv og har lange brenntimer. En LED-rampe ser litt annerledes ut enn standard hjelpelys, men passer i det minste foran på bilen. Når du har LED-belysning, kan du ikke bytte ut selve lampen, men du bytter ut hele belysningen.
Xenon
Xenon/hid (høyintensitetsutladning) har lengre levetid enn halogenlamper og er mer effektive fordi de bruker mindre strøm (levetid opptil 6000 timer).
Xenon er den vanligste typen lampe i nyere biler. Fargen på gløden kan være gul, hvit eller blå avhengig av hvor mange kelvin lampen har. Xenon er et veldig godt alternativ hvis du ser etter et langt og veldig retningsbestemt lysbilde. Ingen annen type lampe når samme lengde som Xenon, derfor er det kanskje det beste alternativet for nattkjøring i høye hastigheter. Xenon-lys kan være overflødig hvis du bor i en konurbasjon og har mange møter når du blir tvunget til å slå av belysningen med jevne mellomrom.